◎Conceptual Poster

101 Posters

    1980-84


わたしの個展のポスター、《kijuro》(1978)が「ワルシャワ国際ポスタービエンナーレ」で特別賞を受賞し、ポーランドの芸術雑誌『Projekt』(プロイェクト/英語のProject)から、そのポスターをパーマネントコレクションし、特集も予定しているとの通知を受けた。
そのことが後押ししてくれた形になって、ポスターの中に言葉を一つ挿入し、その言葉のイメージを表現する「コンセプチュアル・ポスター」(1980-84)を制作し始め、結果として101種類が出来上がった。また、そこで制作した「コンセプチュアル・ポスター」の《NON!》も『Projekt』の二度目のパーマネントコレクションとなり、そして再度特集も組んでくれたのである。
初めユーモアを含むものが多かったが、次第に、よりコンセプトそのものに焦点を当てるようになっていく。このシリーズの全体の核となるコンセプトと考えていたのが、当たり前に思っていることに対して疑いを持ち、概念変換を試みることができるかだった。

At the “7th International Poster Biennale” in Warsaw, kijuro (1978), the poster for my solo exhibition, won a special award, and the Polish art journal Projekt (Project in English) notified me that they had placed it in their permanent collection and planned to run a special feature on it.
This provided me with the impetus to start producing “Conceptual posters” (1980- 84). These were posters where a single word was placed within the poster and the poster expressed images of that word. There were 101 varieties created as a result. Additionally, NON! from the series became the second item to be placed in the Projekt permanent collection, and another pecial feature was run.
The early works often contained humor, but gradually the focus shifted more to the concept itself. I considered the core concept for the entire series to be whether we can doubt the things we take for granted and whether we are capable of changing our conception of such things.